Du har ret til økonomisk kompensation, når du flyver fra et EU-land foruden Norge, Island, Schweiz, Albanien, Kroatien, Bosnien, Montenegro, Serbien og Tyrkiet, eller du ankommer til et af disse lande med et luftfartsselskab, som har base i et af landende.
Disse lande er derfor dækket af reglerne:
-
Afgang i et af landende – ankomst i et af landende: Alle flyselskaber.
-
Afgang i et af landende – ankomst uden for landende: Alle flyselskaber.
-
Afgang uden for landende – ankomst i et af landende: Flyselskaber baseret i et af landende.
-
Afgang uden for landende – ankomst uden for landene: Ingen flyselskaber.
Som udgangspunkt er det muligt at få økonomisk kompensation (forsinket fly erstatning), hvis du ankommer mere end to timer senere til din destination som følge af, at:
-
Dit fly bliver aflyst.
-
Dit fly bliver forsinket.
-
Dit fly bliver omdirigeret til en anden lufthavn.
-
Dit fly er overbooket og du får ikke plads på flyet.
Bliver dit fly forsinket, har du visse rettigheder – dit krav på økonomisk kompensation afhænger dog af årsagen til forsinkelsen. De mest hyppige årsager, der i langt de fleste tilfælde berettiger dig til kompensation, er eksempelvis tekniske problemer, sygdom hos besætning og de såkaldte bird strikes. I nogle situationer kan det dog skyldes dårligt vejr, nogle strejker eller terror. I disse usædvanlige situationer er det kun i nogle tilfælde muligt at opnå kompensation.
Rettighederne er bestemt efter, hvor længe du er forsinket, og hvor langt du skal flyve. Hvis du er 2 timer forsinket på en kort flyvning, 3 timer forsinket på en mellemlang flyvning eller 4 timer forsinket på en lang flyvning, kan du have ret til:
-
Økonomisk kompensation på op til 4.500 kr. pr. passager.
-
Mad, drikke og to telefonopkald eller e-mails i ventetiden.
-
Hotel og transport, hvis overnatning er nødvendig.