Som virksomhed er du typisk rigtigt skarp i dit produkt, men det er ikke altid at du også ved alt om at kommunikere, annoncerer og administrerer en virksomhed, når dit hjertebarn begynder at vokse. Det er selvfølgelig fordi, at de færreste af os har prøvet at administrerer en virksomhed før vi starter vores egen, og der er selvfølgelig masser af læring der kommer hen ad vejen.
Konkurrence
Som chef i en virksomhed, er det vigtigt, at man aldrig helt er tilfreds og man hele tiden søger efter noget større og bedre. Der er ingen grund til at være utilfreds, hvis virksomheden klare sig godt, men der er heller ingen grund til at læne sig tilbage og smide benene op på skrivebordet. Den nye verden åbner op for nye muligheder konstant, og en god virksomhedschef holder sig opdateret.
Det er vigtigt at kigge efter nye muligheder for, at ens virksomhed kan vækste, for ellers kommer den til at falde bagud. Har man en virksomhed, hvor konkurrencen en høj, er det vigtigt, at man netop er klar på nye muligheder, for at lave en overhæling. Der er mange parametre der spiller ind, når det handler om vækst. Verden er stor og der er mange fronter at tage stilling til. Sørg for udviklingen dækker hele virksomheden, altså alle led, små som store, da de alle har en betydning og kan gøre en forskel.
Giv dine ansatte muligheden for videreudvikling
Dine ansatte er dem der får det hele til at køre i virksomheden. Det er dem der laver rugbrødsarbejdet og sørger for virksomhedens overlevelse. Der er en masse læring at hente og det handler bare om at være motiveret og nysgerrig. Det er et af de sværreste ting som chef, at holde gejsten hos de ansatte. Sørg for at holde dem til ilden og sætte pris på deres arbejde. Man kan eventuelt benytte sig af kurser. Der findes et uendeligt antal kurser eller foredrag at tage sine kollegaer på, som kan øge deres lydt til forbedring. Det skal både være målrettet deres egen personlige udvikling og deres kompetencer i virksomheden.
I stort set alle virksomheder foregår alt på computer og online, men ikke alle er lige skarpe på dem front. Det er en fordel at alle benytter de samme systemer og programmer, så der er en entydighed i blandt andet kommunikationen. Flere virksomheder tilbyder kurser eller programmer, så de kan sammensætte det bedste flow på arbejdspladsen. Kurserne er gennerelt bygget på programmer som Office365, så som word, excel eller powerpoint, som de fleste kender. Men de har flere programmer, som hovedsageligt henvender sig til virksomheder, for eksempel Visio. Med et Visio kursus kan du nemt og intuitivt oprette og samarbejde om rutediagrammer, netværksdiagrammer, organisationsdiagrammer, etageplaner, tekniske design og meget mere ved hjælp af moderne figurer og skabeloner.
Personlig udvikling handler mere om, at tage alle med på teambuilding, for at ryste dem sammen med ledelsen. Det er en fordel at kende flere sider af folk, at blande det professionelle med det mere personlige jeg. Spændende kurser med kendte mennesker eller specialister inden for netop din branche lægger altid op til inspiration.
Søg nye platforme, for at udfordre konkurrenterne
Den digitale, globaliserede verden åbner hele tiden op for nye muligheder. Som virksomhed har man en lang rejse, der inkluderer læring, fejl og succeser. Man skal ikke tro, at man kan stå alene med ansvaret om driften af en virksomhed, det er vigtigt at have nogen sparingspartnere og nogen til at støtte og bakke op omkring ens ideer.
Det er vigtigt at holde øje med de muligheder omverdenen tilbyder en eller man selv for skabt for en. Det skal selvfølgelig overvejes, men det er dumt ikke at tage nogle chancer ind imellem. Det nyeste, som er under stor omtale for alle virksomheder, er noget som Amazon.
Amazon er blevet kæmpe stort og udgør både en trussel og en mulighed for mange virksomheder. De er vil fremtræde som en stor konkurrent, hvis man vælger at udfordre dem, men modsat fungere de som en stor mulighed, hvis man slutter sig til dem. Amazon Seller Central betyder, at Amazon i dag er en viksomhed med langt flere grene end førhen. De ejer en lang række virksomheder, brands og endda fysiske butikker. Amazon er åbnet for andre virksomheder, der nu får en bid af kagen og kan bruge Amazon, som en salgskanal. Denne del udgør nu 30% af Amazons samlede omsætning.
Hold øjnene åbne for alle muligheder for udvikling af virksomhedens potentiale og kompetencer, for hele tiden at kunne sikre vækst.