Hvad er koden til en bedre kundeoplevelse og dermed et øget salg? Det er et af hovedspørgsmålene i B2B-branchen, hvor kunden er det centrale, som I drejer jer omkring. I er afhængige af jeres kunder, for at jeres virksomhed, og derfor er det vigtigt, at I kender til deres behov. Derfor er det vigtigt, at I får udarbejdet behovsanalyser, så I på den måde har muligheden for at lære jeres kunder bedre at kende.
En behovsanalyse kigger på flere forskellige dele. Først og fremmest kigger de på den nuværende situation – hvor står kunden i øjeblikket? Herefter er det relevant at inddrage, hvad der kan være behov for, for at kunden bliver i stand til at tage et skridt videre og nå videre med de mål, de har. Det er her, I skal være skarpe, så I kan spore jer ind på, hvordan de kan opnå det med jeres hjælp. Har I brug for hjælp til behovsanalyse? Så er der heldigvis masser af råd at hente fra professionelle.
Sådan lærer du behov at kende
Når du taler med en kunde, er du nødt til at spørge ind til forskellige ting, før du lærer deres behov at kende. Det er en god måde at få bygget behovsmodellen op, og her er du nødt til at variere dine spørgsmål, så det ikke bliver ensformigt. Der er de simple spørgsmål, der kan besvares med ja eller nej. Disse kan give et godt overblik over simple ting.
De åbne spørgsmål går mere i dybden og giver kunden mulighed for at uddybe bestemte ting, du har berørt. Der er mange forskellige spørgsmålstyper, som du kan sætte dig ind i på hjemmesiden, hvis du tænker, det er noget, I godt kunne blive skarpere til. Får I for eksempel stillet de opfølgende spørgsmål, når I er begyndt at spore jer ind på noget? Det er virkelig en fordel at være skarp i den disciplin.