Vi giver dig i det følgende seks gode råd, som du kan bruge i din jobansøgning. For hvor starter man, og hvad skal man lægge vægt på?
1. Lav din research
Det første, du skal gøre, er at sætte dig godt ind i den virksomhed, hvor du søger job. Hvad er deres værdier, hvordan kommunikerer de på deres hjemmeside, hvem er deres målgruppe osv. Det gør dig i stand til at skrive direkte til virksomheden og lægge vægt på de kvalifikationer, der passer til jobbet.
2. Tilpas dine ansøgninger
Det kan være fristende at sende en standardansøgning til alle de virksomheder, hvor du søger job. Men det er en bedre idé at følge en skabelon på en ansøgning. Sørg dog for at tilpas indholdet, så det matcher virksomhedens værdier og behov.
3. Lad din motivation skinne igennem
Det, virksomhederne lægger stor vægt på i en ansøgning, er, om de kan mærke din motivation for jobbet. Hvorfor ønsker du at arbejde hos virksomheden, og hvordan ser du dine kvalifikationer komme i spil i jobbet?
4. Sæt ikke dig selv i centrum
Når man skriver en ansøgning, gælder det selvfølgelig om at fortælle om så mange af sine kvalifikationer som muligt, men husk, at det skal relevant for virksomheden.
5. Fat dig i korthed
Hold din ansøgning kort og præcis. Kom hurtigt frem med dine pointer, så din fremtidige arbejdsgiver hurtigt kan danne sig et indtryk af dig.
6. Få en til at læse din ansøgning igennem
Det kan være svært at spotte egne fejl, og derfor er det altid en god idé at få en til at læse din ansøgning igennem. Bed gerne personen om at komme med konstruktiv kritik, så du kan forbedre din ansøgning og måske få et nyt perspektiv på nogle af dine pointer.